בית דין ממונות

על בית הדין 'אבני משפט'

בית הדין 'אבני משפט' פועל מכח כולל 'יד ברודמן', כולל דיינות וותיק ברחובות, שהצמיח בסיעתא דשמיא ת"ח דגולים, מורה הוראה, רבנים, דיינים ורמי"ם.

מזכיר בית הדין: הרב אתי אהרן.

מנהל בית הדין: הרב יצחק ביסמוט.

טלפון מזכירות: 054-4719797

דוא"ל: dintora613@gmail.com

הרמב"ם בהלכות סנהדרין ריש פרק א פסק:

'מצות עשה של תורה למנות שופטים ושוטרים בכל מדינה ומדינה ובכל פלך ופלך שנאמר שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך, שופטים אלו הדיינים הקבועין בבית דין ובעלי דינין באים לפניהם… וכל שיראו בו עוות דבר מביאין אותו לבית דין ודנין אותו כפי רשעו.

אין אנו חייבין להעמיד בתי דינים בכל פלך ופלך ובכל עיר ועיר אלא בארץ ישראל בלבד, אבל בחוצה לארץ אינן חייבין להעמיד בית דין בכל פלך ופלך שנאמר תתן לך בכל שעריך אשר ה' אלהיך נותן לך לשבטיך'.

עם תקומתה של האומה ועמנו בארץ ישראל, עם שיבת ציון בהשגחה האלוקית זוכים אנו למצווה הציבורית המיוחדת שציפינו לה וחיכינו לה אלפיים שנה שהיינו בגלות – להקים בית הדין בכל אתר ואתר ולהעמיד את הצדק וההלכה בחברה היהודית והישראלית.

עמותת 'יד ברודמן' נטלה על עצמה את היוזמה להקים בית הדין לממונות בעיר רחובות, בכדי להגשים את אותה שאיפה גדולה זו שיש בה להביא את דבר השי"ת בחיינו – בעולם העסקים, בין שכנים, בקרב בני משפחה, בין אדם לחבירו ולקהילה, בתביעות במוסדות חינוך, בבתי כנסת ובבניינים משותפים.

מטבע הדברים תביעות ממוניות יוצרות מתחים ועוינות, חשדנות וטינה בין הצדדים, האורכות זמן, ואף כרוכה בהוצאות ממוניות לא מבוטלות. בית הדין 'אבני משפט' הוקם בכדי ליתן מענה לנושאים אלו, לדון באמת וביושר, להסיר מחיצות המבדילות ולקרב לבבות, ואף להוזיל עלויות ולקצר טווחי המתח והתנהלות ההתדיינות.

בשנת תש"פ הוקם בית הדין 'אבני משפט', ששם לו כמטרה להתמצע ולשמוע טענות הצדדים ולקיים דיני תורה במקצועיות, ביעילות כדת וכדין במגוון התחומים והנושאים המצויים בחושן משפט, במגזר הפרטי ובמגזר הציבורי והעיסקי, מתוך בחינה והכרה במציאות הכלכלית העכשווית.

מסורת לנו מדיינים וותיקים והפוסקים שיש לבחון ולדון בכל תיק ומקרה לאור מכלול האירוע, ולכן רואה בית הדין לדון דין אמת וצדק הכוללים לפנים משורת הדין מכח דין הפשרה. וכדברי הדרישה (חו"מ א, ב) שבאר בחובת בית הדין לדון ב'צדק': 'רוצה לומר, שדן לפי המקום והזמן בענין שיהא לאמתו, ולאפוקי שלא יפסוק תמיד דין תורה ממש. כי לפעמים שצריך הדיין לפסוק לפנים משורת הדין, לפי הזמן והענין. וכשאינו עושה כן, אף שהוא דין אמת – אינו לאמיתו'. כן הורה מרן הגראי"ה זצ"ל בשו"ת אורח משפט חו"מ א לפסוק לפנים משורת הדין היכא: 'שהדין הוא נגד היושר השכלי, לפי מצב העניין'.

 

למי מיועד בית הדין

בית הדין 'אבני משפט' הוקם לסייע במתחים ובמחלוקות ובתביעות משפטיות בתחומים הבאים:

  • הלוואת והסכמים פיננסיים
  • יחסי קונה ומוכר
  • דיני שכירויות
  • דמי תיווך
  • יחסי עבודה בין עובד שכיר או קבלן למעביד
  • תנאי עבודה ושכר
  • פיצויים
  • יחסי שכנים
  • דיני נזיקין
  • זכויות שימוש בנכס משותף
  • יחסי שותפים ופירוק שותפות
  • ירושות וצוואות

 הדיינים בבית הדין

הדיינים בבתי הדין 'אבני משפט', תלמידי חכמים העוסקים ולנים שנים בעומקה של הלכה בעמל ובדיוק רב, ובעלי ידע והבנה עמוקה, לצד הבנתם במנהג המדינה ובחוק הנהוג בתחומי הדיון, בכדי להביא לדין ישר, צודק, הוגן והולם, כאשר הצדדים מקבלים החלטה מנומקת בכתב, ובה עיקרי הטענות ונימוקי פסק הדין מפורטים לפרטי פרטים.

לנגד עיני הדיינים עומדים דברי הגמרא במסכת בבא בתרא בדף ח: 'המשכילים יזהירו כזוהר הרקיע – זה דיין שדן דין אמת לאמתו', ובאר הגר"א באבן שלמה (משלי ו, ד): 'הדיינין צריכין להיותן בקיאין גם בטבעו של עולם בכדי שלא יהיה דין מרומה. דאם לא יהיה בקי בענינים אף שיהיה בקי בדין תורה לא יצא אמת לאמיתו… ולכן צריך הדיין להיות בשניהם בקי… היינו חכם בעניני תורה ופיקח בעניני עולם'. בית הדין שואף ליישם את דיני התורה, הלכה למעשה, לפי ההנהגות המעשיות הרווחות, כמסורת הפסיקה.

 

התנהלות התיק

הצד התובע פותח תיק ויוזם תביעה באתר או בשיחה עם מזכיר בית הדין.

שני הצדדים חותמים על הסכם בוררות על נשוא הדיון, ובכך מסמיכים הצדדים את בית הדין לדון ואף לחייב תשלום עבור נזקים עקיפים וכן בתשלומי הוצאות משפט, על פי שיקול דעתו של בית הדין. בחתימה זו מוסמך בית הדין לדון גם עפ"י החוק בכח דין הבוררות, כך שניתן לגשת לאחר מכן להוצאה לפועל ולבצע את החלטת בית הדין ברשויות המוכרות במדינת ישראל.

מזכיר בית הדין, קובע זמן נוח לצדדים בזמני פעילות בית הדין, ומיידע את הצדדים במועד הדיון.

הדיונים מתנהלים באופן מכובד ובאווירה מקצועית ועניינית הנותנת הזמנות שווה לכל הצדדים להביע את טענותיהם ולהציג את הסעדים והראיות התומכות בדבריהם.

עומדות לנגד עיננו הצו של אברהם אבינו 'כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ד' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט'.

וכחזון ישעיהו הנביא: 'וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה, אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה. צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה'.

ועל כל אנו מתפללים מידי יום:

הָשִׁיבָה שׁוֹפְטֵינוּ כְּבָרִאשׁוֹנָה,
וְיוֹעֲצֵינוּ כְּבַתְּחִלָּה,
וְהָסֵר מִמֶּנוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה,
וּמְלֹךְ עָלֵינוּ מְהֵרָה אַתָּה ה' לְבַדְּךָ,
בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים, בְּצֶדֶק וּבְמִּשְׁפָּט.

בטוחים אנו שבית הדין מהווה נדבך נוסף בהתגשמות חלום הנביאים לבנינה של האומה ובגאולם של ישראל בארצינו הקדושה. כדברי רש"י (דברים טז, כ) על הפסוק: 'צדק צדק תרדף למען תחיה וירשת את הארץ…': 'כדאי הוא מנוי הדיינין הכשרים להחיות את ישראל ולהושיבן על אדמתן'. כמאמר ישעיהו הנביא: 'ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה'.

לשותפות ולהנצחה

ניתן להעביר תרומה ישירות לחשבון הבנק:

בנק פאג"י – 52
סניף – 174
מספר חשבון – 11819

התרומה מוכרת לזיכוי למס הכנסה עפ"י סעיף 46